בניית אתרים בוורדפרס
בניית אתרים בוורדפרס

צ׳ק ליסט – כל מה שצריך לעשות כדי להקים אתר אינטרנט בוורדפרס:

  1. קונים דומיין (שם אתר)
  2. קונים שטח אחסון (הוסטינג)
  3. מקימים אתר וורדפרס דרך ממשק הניהול של שטח האחסון.
  4. מפנים את הדומיין לכתובת IP של האחסון.
  5. מחברים את הדומיין לאתר.
  6. מתקינים תבנית.
  7. מתקינים תוספים.
  8. עוברים על הגדרות העיצוב.
  9. מוסיפים תוכן.
  10. מחברים את האתר לגוגל.

בניית אתרים בוורדפרס – עכשיו קצת יותר יותר פירוט

וורדפרס היא מערכת ניהול תוכן, או באנגלית Content Management System (CMS) מה שאומר שבמקור וורדפרס נועדה להעלות תוכן בצורה פשוטה של בלוג אך מכיוון שיש אפשרות להתקין על וורדפרס תוספים שמוסיפים פונקציולניות (מאפשרים לעשות דברים נוספים שלא היו אפשריים במקור) היום וורדפרס מאפשר לנו: בניית אתר תדמית, חנות אינטרנטית, אתר חברים, אתר קורסים ועוד… אפשר לפתח אפליקציות על וורדפרס ואפשר להקים אתרים גם בקנה מידה של מאות אלפי גולשים בחודש, לא סתם זו הפלטפורמה הכי פופולרית לאתרים, כבר הרבה שנים.

יש המון מדריכים על וורדפרס ברשת ובעבר צלמתי מדריך וידאו שהיום כבר פחות מעודכן, מכיוון שיותר קל לעדכן מילים כתובות מקורס מצולם אשתדל לכתוב כאן מדריך שיעזור לכל מי שרוצה ללמוד על בניית אתרים בוורדפרס. שימו לב שלמרות שוורדפרס מאוד פופולרית וקל מאוד למצוא עזרה ומדריכים, עדיין צריך קצת חוש טכני וקצת השקעה בלימודים על מנת להכיר את המערכת. אם אתם בסך הכל רוצים להקים אתר תדמיתי קטן ולתחזק אותו, אולי כדאי לכם לחשוב על מערכת ״גרור והזז״ שמאפשרת בניית אתרים בקלות.

רכישת דומיין

השלב הראשון בבניית אתר הוא לרכוש דומיין, הדומיין הוא השם של האתר, לדוגמא השם של האתר שאתם עכשיו גולשים בו הוא eyalmeshulam.com. אפשר לרכוש דומיין בינלאומי או דומיין ישראלי עם סיומת il , זה לא ממש משנה בדרך כלל, ההבדל הוא שדומיינים בינלאומיים הם לרוב זולים יותר מדומיינים ישראלים.

כדי לרכוש דומיין צריך להרשם אצל רשם דומיינים, לחפש דומיין פנוי ולקנות אותו, בעבר הייתי משתמש ברשם הדומיינים גו דדי, היום אני ממליץ על נייםצ׳יפ (יש רשימת קישורים בסוף המדריך), גם בגלל שהממשק שלהם יותר נוח וגם בגלל שהם זולים יותר וגם בגלל שהם מציעים כבר המון זמן אפשרות לפרטיות שבה אי אפשר לדעת מי הבעלים של הדומיין (אתם) והשירות הזה ניתן בחינם.

אחרי שנרשמים, מחפשים דומיין ורוכשים אותו, השלב הבא הוא לערוך את רשימות ה DNS או פשוט להפנות לשרת DNS (נקרא גם NS) אחר.
אם זה נשמע סינית לא לדאוג, מה שצריך לדעת זה ששרת ה DNS הוא זה שמפרסם לעולם איך להגיע לאתר שלכם ולכן צריך לעדכן את המידע או מראש להפנות לשרת אחר (של שטח האחסון) שהוא זה שיתן את המידע. כדי לדעת את הפרטים האלו, צריך שיהיה שטח אחסון וצריך להקים שם אתר.

רכישת שטח אחסון והקמת אתר

שטח אחסון הוא השרת (מחשב) שבו נמצא האתר שלכם, השרת הזה צריך כמובן להיות מחובר לאינטרנט כל הזמן כדי שיוכלו להגיע לאתר שלכם, הוא צריך להיות מספיק חזק כדי להתמודד עם הרבה גולשים בבת אחת והוא כמובן צריך רוחב פס גדול כדי לשלוח את כל המידע והקבצים מהאתר שלכם לכל מי שרוצה לגלוש באתר.

יש חברות אחסון רבות בעולם ובארץ, ממחירים של דולרים בודדים בחודש עד מחיר של עשרות דולרים (לאתר חדש לא צריך יותר מזה), אם האתר שלכם בעברית ומיועד בעיקר לישראלים חשוב שהמיקום של השרת יהיה כמה שיותר קרוב לארץ, אם האתר פונה בעיקר לאמריקאים, כדאי שהשרת יהיה באמריקה וכ׳וֹ.

אחסון אתרים מומלץ הוא אחסון בקלאודוייז, ביחס עלות מול תועלת הם הכי משתלמים ועם ביצועים ממש גבוהים מה שכמובן משפר את חווית הגלישה באתר שלכם וגם משפיע לטובה על הדירוגים של גוגל. קלאודוייז מאפשר לנו להתקין אתר על שירות ענן של חברות כמו גוגל ואמזון (AWS) ועוד חברות כמו DigitalOcean או Vultr שהמחירים שלהם יותר אטרקטיביים (החל מ $14) והביצועים לא פחות טובים, היתרון של קלאודוייז הוא שהם נותנים לך אפשרות להקים כל אתר (נקרא אצלם אפליקציה) על שרת אחר, קל מאוד לשדרג את השרת כאשר האתר גדל, קל מאוד להעביר אליהם אתרי אינטרנט וכי חשוב, הזמן תגובה של השרתים שלהם ממש נמוך מה שאומר שהאתר עולה ממש מהר.

אחרי שנרשמים לקלאודוייז או לכל שירות הוסטינג אחר, יוצרים אתר אינטרנט חדש בעזרת הממשק של חברת האחסון. יש שירותים שמאפשרים להכניס את שם הדומיין כאשר מבקשים להקים את האתר ויש שירותי אחסון שמאפשרים להקים אתר ולחבר אותו לדומיין מאוחר יותר.

בכל אופן, כאשר האתר מוכן מקבלים פרטים איך להתחבר לאתר ולאיפה להפנות את שרתי ה DNS או איזה רשומות להוסיף ב DNS.

הפניית דומיין

השלב הבא הוא לחזור לרשם הדומיינים ולהפנות את ה DNS לכיוון של שטח האחסון, בשלב הזה אני ממליץ מאוד להשתמש בשירות החינמי והמעולה של חברת קלאודפלייר (CloudFlare), השירות שלהם נותן שכבת הגנה, שירות מטמון שמאיץ את האתר ושרתי DNS מוגנים.

אז למעשה אנחנו מפנים את שרתי ה DNS (שוב, לעיתים זה נקרא שרתי NS – אותו דבר) ברשם הדומיינים לכיוון קלאודפלייר ואז מוסיפים הפניה מהשרתי DNS של קלאודפלייר לכיוון שטח האחסון שלנו, קצת יותר מסובך אבל שווה את זה. אז בקיצור ההפניה היא מרשם הדומיינים >> לקלאודפלייר >> לשטח האחסון, לדוגמא קלאוד וייז.

לאחר שמפנים את ה DNS צריך לחבר את הדומיין לאתר דרך הממשק של חברת האחסון, כאמור לפעמים אפשר לתת את השם של האתר כאשר מקימים את האתר ואז זה נעשה כבר בשלב מוקדם יותר, אוטומטית.

התקנת תבנית וורדפרס

המטרה של תבנית וורדפרס היא לתת מסגרת של עיצוב לאתר, יש המון תבניות בחינם, לאתרים בעברית צריך לוודא שהם תומכים ב RTL שזה קיצור של כתיבה מימין לשמאל. יש כמובן גם תבניות בתשלום באתרים כמו ThemeForest, בשנים האחרונות יש יותר ויותר משתמשים שמעדיפים להתקין את התוסף של אלמנטור ולעצב את האתר בעצמם.

אלמנטור (פרו) – תוסף לעיצוב אתר וורדפרס

אלמנטור הוא תוסף (פלאגין) של וורדפרס שמאפשר למי שיודע להשתמש בו לעצב את האתר בצורה מקצועית, פיקסל פרפקט עם כל עיצוב שאפשר לחלום עליו, לתוסף יש גירסה חינמית שאפשר לעשות בה הרבה ויש כמובן גירסה בתשלום – אלמנטור פרו – שיש בה אפשרויות מתקדמות.

אלמנטור הוא תוסף מקצועי ומעולה אבל לוקח זמן ללמוד להשתמש בו, לדעתי ההשקעה הזו כדאית רק למי שהולך לעסוק בהקמת אתרים או למי שצריך להקים הרבה אתרים (כמו משווקים בשיווק שותפים).

התקנת תוספים

התקנת תוספים בוורדפרס מאפשרת לעשות דברים נוספים שלא היו אפשריים עם ההתקנה המקורית, לדוגמא: אם רוצים שהאתר יהיה חנות אינטרנטית אז התוסף הכי פופולרי הוא WooCommerce, מתקינים אותו ויש לכם כל מה שצריך כדי לנהל חנות.

היום יש תוספים כמעט לכל דבר שאפשר לחשוב עליו, הרבה מהתוספים בחינם, אבל כשרוצים תמיכה או תוסף מקצועי עם כל האפשרויות בדרך כלל זה יהיה בתשלום.

מומלץ להתקין תוסף שעוזר למטמון, מה שמאיץ את האתר, תוסף שעוזר לעשות SEO – מה שעוזר לדירוגים בגוגל ותוסף שעוזר לחבר את האתר לגוגל, יש המלצות לתוספים למטה.

מה ההבדל בין פוסט לדף ?

לאחר שהתקנו את התוספים ואחרי שהגדרנו את העיצוב של האתר השלב הבא יהיה להתחיל להעלות תוכן לאתר, בשלב הזה משתמשים חדשים תמיד מנסים להבין מה ההבדל בין דף לפוסט בוורדפרס 🙂

דף – מיועד לתוכן קבוע שלא משתנה בדרך כלל ולא עולה תוכן נוסף שקשור לתוכן הזה, לדוגמא: דף אודות, צור קשר, מדיניות הפרטיות, דף הבית.

פוסט – פוסט משוייך לקטגוריה מסויימת והוא בא לתת מידע שקשור לאותה הקטגוריה, לדוגמא אפשר לייצר קטגוריה של מדריכים ואז כל הפוסטים בקטגוריה הזו יהיו מדריך בנושא מסויים, או קטגוריה שנקראת כדורגל ואז כל הפוסטים בקטגוריה הזו יהיו בנושא של כדורגל. פוסטים זה התוכן שמוסיפים לאתר על בסיס קבוע, לדוגמא כל שבוע יכולים לשים פוסט חדש על כדורגל או מדריך חדש בזמן שדף אודות מעלים פעם אחת וזהו, מקסימום מעדכנים כמה שורות אם צריך.

חיבור האתר לגוגל

אחרי שהעלנו (לפחות קצת) תוכן והאתר למעשה מוכן, כדאי להתקין את התוסף של גוגל SiteKit, התוסף הזה מאפשר לחבר את האתר לגוגל Search Console, Analytics, על מנת שגוגל יוכל למצוא את האתר בקלות וגם כדי לקבל מידע סטטיסטי מגוגל, בעתיד כשיהיו הרבה גולשים באתר תוכלו גם לפרסם בעזרת גוגל AdSense.

 

קישורים מועילים:

רשמי דומיינים:

שטח אחסון:

תוספים מומלצים לוורדפרס – Plugins:

טיפים לגבי תוספים לאתר וורדפרס:

תבניות מומלצות לאתר וורדפרס:

דילוג לתוכן