מה זה SEO - מה זה קידום אתרים
מה זה SEO – מה זה קידום אתרים

מה זה SEO? – או בעברית מה זה קידום אתרים?

SEO הם ראשי תיבות באנגלית למונח Search Engine Optimization או בתרגום לעברית ״אופטימיזציה למנועי חיפוש״.

הסיבה העיקרית לעשות אופטימיזציה לאתר כדי שיתאים לסריקה של מנועי חיפוש היא כדי להיות מקודמים במנוע חיפוש במיקום טוב יותר, בשאיפה לתוצאה הראשונה, לכן בעברית תפס יותר המונח ״קידום אתרים״.

הפעולות שעושים לאופטימיזציה הן פעולות שנועדו להנגיש את האתר למנועי החיפוש, כדי שיהיה קל יותר לסרוק אותו ולאנדקס אותו תחת מילות החיפוש הנכונות. אבל, וזה מאוד חשוב: תוך תשומת לב עקרית דווקא לגולש באתר ולא דווקא למנוע החיפוש.

בסופו של דבר אתרי אינטרנט מיועדים לאנשים שמחפשים מידע מסוים, לא לבוטים של גוגל או בינג ולכן אתרים שמשקיעים את מיטב המאמצים לחשוב מה טוב לגולש, מה התשובה הנכונה והמדוייקת יותר לשאלה שהוא מחפש, מה החוויה הטובה ביותר שאפשר לתת לגולש וכן הלאה, אתרים כאלה ידורגו במקום טוב יותר בטווח הזמן הרחוק, לאורך זמן.

מצד שני אתרים שמנסים לעשות כל מני טריקים שמיועדים רק למנועי חיפוש יכולים להיות מדורגים גבוה לזמן מסויים, אבל לאורך זמן גוגל ושאר מנועי החיפוש יבינו שהאתר לא עומד בציפיות של הגולשים והדירוג ישתנה בהתאם.

אז מה זה אומר בתכלס לעשות אופטימיזציה לאתר כדי לקדם אותו? (התשובה הקצרה)

אופטימיזציה לאתר נעשית ב 2 מישורים:

  1. אופטימיזציה באתר עצמו – מה שנקרא On Site Optimization
  2. אופטימיזציה מחוץ לאתר – מה שנקרא Off Site Optimization

קידום אתרים On Site

פעולות שאנחנו יכולים לעשות באתר שלנו:

  1. שימוש במילות מפתח שאותם אנחנו רוצים לקדם בכותרות, תתי כותרות, בתוכן ובתיאור של קבצי מדיה כמו תמונות או וידאו. מילות מפתח הם המילים שאנחנו חושבים שהגולשים שלנו יחפשו בגוגל, לדוגמא: מילת המפתח העיקרית של הפוסט הזה היא ״מה זה SEO״
    חשוב לא להגזים, זיכרו אנחנו כותבים את התוכן לאנשים, לא למנועי חיפוש.
  2. שימוש בקוד שעוזר לגוגל לסרוק ולהבין, הכוונה היא לתגים של HTML כמו תגי מטא שהגולש לא רואה אבל המנוע חיפוש כן רואה, התגים האלו מתארים ומקטלגים לגוגל את התוכן, בנוסף כמו שציינתי אפשר להוסיף תיאור לתמונות לדוגמא על ידי תג alt, התיאור הזה יהיה בשימוש אצל אנשים עם בעיות ראייה שיש להם תוכנה שמקריאה להם מה יש באתר, ואז בתיאור של התמונה אם נכתוב משהו כמו ״עציץ מעוצב״ אז כנראה שזו תמונה של עציץ מעוצב, הגולש הרגיל לא רואה את הדברים האלה אבל מנועי חיפוש כן רואים וזה מראה להם שלאתר הזה אכפת גם מאנשים עם מוגבלויות.
  3. מפת קישורים, בהמשך לסעיף הקודם, יש אפשרות להכין מפה של כל הקישורים שיש באתר מה שיעזור לגוגל למצוא את כל הדפים באתר, לדוגמא https://eyalmeshulam.com/sitemap.xml
  4. קישורים יוצאים לתוכן רלוונטי – אם אתם מרגישים שמי שיקרא את הפוסט אולי יצטרף מידע נוסף על מושג כלשהו, ויש כבר מישהו אחר שמסביר את זה בצורה טובה, אז אפשר לשים קישור לאתר אחר. זה מראה שאכפת לכם מהגולש ואתם משתדלים לעזור לו למצוא את המידע שהוא צריך. לדוגמא, נסו ללחוץ על: ״תג alt״ בסעיף 2.
  5. להראות מי נמצא מאחורי האתר- כדי להעלות את האמינות של האתר צריך לייצר דפים שבטח כבר יצא לכם לראות:
    • אודות: מי אתם? של מי האתר? איזה ניסיון יש לכם בתחום?
    • צור קשר: איך אפשר ליצור אתכם קשר?
    • מדיניות האתר: פרטים הקשורים למידע משפטי, אם זו חנות אז גם מדיניות משלוחים ומדיניות החזרות.
    • מדיניות פרטיות: האם אתם אוספים מידע על לקוחות, מה אתם עושים עם המידע הזה.
  6. איכות התוכן – כמה איכותי התוכן שיש באתר שלכם ?
    • האם הוא באמת עוזר לגולשים?
    • האם הוא מקורי או מועתק (big no no)
    • האם הוא מפורט ובעל ערך לגולש, או שזה תוכן דל שיגרום לגולש להמשיך לחפש מידע במקום אחר.
    • האם הוא אמיתי או שיש בו נתונים מומצאים.
  7. מהירות האתר – אחד הדברים החשובים ביותר שיש, אולי הייתי צריך לשים את זה ראשון ברשימה. המהירות שבה האתר שלכם עולה היא פקטור חשוב בחווית משתמש וגם בדירוג של האתר. כדי שאתר יעלה מהר צריך:
    • שרת אחסון מהיר ורצוי כמה שיותר קרוב לקהל, אם הקהל בישראל אז עדיף שרת שנמצא כמה שיותר קרוב לישראל. אני ממליץ מכל הלב על קלאודוויז, הם אמנם לא בישראל (הכי קרוב שלהם זה באירופה) אבל הזמן תגובה של האתר הוא שבריר שניה, מה שגורם לאתר לעלות מהר מאוד, אפילו יותר מהר מאתרים שנמצאים על שרתים מהירים בישראל.
    • תמונות מותאמות לאתר, אם אתם לא צלמים מקצועיים או אמנים שרוצים להראות תמונות באיכות סופר גבוהה אין לכם סיבה לקבצי מדיה גדולים באתר, צריך לשמור תמונות בפורמט הכי חסכוני שיש וברזולוציה שנראית טוב באתר (במחשב, בטאבלט או בטלפון חכם) אבל לא סתם ברזולוציה גדולה שלא צריך.
  8. התאמה לטלפון חכם – כשגוגל בודק את האתר שלכם, הוא בודק אותו כמי שמשתמש בטלפון חכם, לא כמי שמשתמש במחשב. וזה מכיוון שכבר מזמן רוב הגלישה באינטרנט היא מטלפונים ניידים ולא מהמחשב. שימו לב שהאתר שלכם רספונסיבי או שהוא מותאם לנייד ונראה טוב למשתמש שגולש בנייד.
  9. חשוב מאוד – נגישות אתרים – הכוונה היא להנגיש את האתר לאנשים עם מוגבלויות, בישראל יש חוק שמחייב חלק מהאתרים להיות מונגשים, לא כל אתר חייב אבל זה כמובן כדאי מאוד להשתדל בנושא, גם כדי לתת חווית גלישה טובה וגם כדי לקדם את האתר.

שימו לב שהיום ברוב האתרים יש כבר אמצעים מובנים כדי לעזור לכם לעמוד בתנאים האלו, אם האתר שלכם בנוי על וורדפרס אז יש כמה תוספים שכדאי להתקין שעוזרים לעשות SEO , להקטין תמונות, לשמור מטמון (cache) כדי לשפר את המהירות, לשפר את הנגישות וכו. אם אתם בונים אתר במערכת כמו וויקס או בילדראול, הכלים האלו כבר מובנים במערכת אז לא צריך להתקין כלום.

קידום אתרים Off Site

כאן הכוונה היא כל מה שאפשר לעשות שהוא לא חלק מהאתר שלי, המשקל הכי חשוב זה על המלצות מאחרים, כל אחד יכול להרים אתר אינטרנט ולכתוב בו כמה שהוא נפלא, אבל מה אחרים אומרים עליך? הם ממליצים?

  1. קישורים איכותיים מאתרים חיצוניים שמפנים לאתר שלך זה חשוב מאוד לשיפור הדירוג בגוגל, כמה שהאתר שמפנה אליך הוא אתר עם תוכן טוב, אתר ש״נחשב״ בעיני גוגל, ככה זה יותר טוב. עדיף קצת קישורים טובים ואיכותיים, למילות חיפוש רלוונטיות מאשר הרבה קישורי זבל שאפשר היום לקנות בכל מני מקומות (מה שיכול אפילו להזיק לאתר בטווח הרחוק)
  2. מדיה חברתית – כדאי לפתוח דף בפייסבוק, אינסטוש, דף עסקי בגוגל וכ״ו ולשים שם את הפרטים הרלוונטים וכמובן קישור לאתר שלכם.
  3. כתבת אורח – אפשר לפרסם כתבה בתור אורח באתרים אחרים בתחום שלכם עם קישור לאתר שלכם, ככה הם מקבלים תוכן איכותי ואתם מקבלים קישור חוזר ומוניטין.

מה זה SEO – התשובה הארוכה 🙂

ללמוד קידום אתרים מגוגל

אם הגעתם עד לכאן אז כבר צריך להיות לכם מושג טוב בנושא של קידום אתרים, אבל אם אתם רוצים ללמוד עוד, הדרך הכי טובה להבין מה זה SEO היא כמובן לקרוא את המסמכים שגוגל בעצמם מפרסמים בנושא.

גוגל הקימו אתר שמיועד רק לנושא של קידום אתרים, מה מותר לעשות ומה לא כדאי לעשות וכ׳ו, בעבר היו חלקים בעברית שאני משום מה לא מצליח למצוא יותר, האתר באנגלית נמצא בכתובת הזו – https://developers.google.com/search/docs ואם תחפשו תוכלו למצוא בו את המדריך הרשמי של גוגל שנקרא search quality evaluator guidelines שבו גוגל מסכמים ב 176 עמודים בלבד, כל מה שצריך לדעת על קידום אתרים 🙂

אהבתם? שתפו בבקשה, אם יש לכם אתר אשמח אם תפרגנו לינק לדף הזה כדי לעזור לעוד בעלי אתרים להגיע לכאן.

תודה !

דילוג לתוכן